top of page

KLANTEN 
 

Wat het concreet betekent om klant te zijn van Energiebedrijf Thermo Bello vind je op deze pagina.

TARIEVEN

TARIEVEN

Thermo Bello stelt jaarlijks, net voor de jaarwisseling, de nieuwe tarieven voor het komende kalenderjaar vast, en deelt dat met de klanten in een e-mail bericht. Thermo Bello stelt tarieven vast op basis van een exploitatiebegroting, waarbij het doel is om de kosten die worden gemaakt vergoed te krijgen uit de verkoop van warmte. Het doel is dus niet het maken van winst. De tarieven worden vastgesteld met inachtneming van het warmtebesluit dat de ACM (Autoriteit Consument en Markt) jaarlijks publiceert, waarin de maximale tarieven zijn gedefinieerd.  De tarieven bestaan uit drie componenten: Het vastrecht en het meettarief beide uitgedrukt in Euros. De warmteprijs uitgedrukt in Euros per Gigajoule.

​

De fluctuatie in de warmtetarieven over de jaren heen, wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de fluctuatie in de inkoopprijzen van Thermo Bello van stroom en gas. Want de energie die nodig is om warmte te produceren en transporteren is de grootste kostenpost op de exploitatiebegroting. Thermo Bello heeft in 2009 de gasaansluiting overgenomen van Vitens, en deelt de elektriciteitsaansluiting met het drinkwaterbedrijf. 

INCASSO & FACTUURADMINISTRATIE

INCASSO & FACTUURADMINISTRATIE

Thermo Bello heeft de incasso en factuuradministratie uitbesteed aan een boekhoudkantoor in Culemborg met de naam Administratiekantoor Financi. Jan Steenis, de boekhouder, stuurt de klanten maandelijks een voorschotnota en aan het begin van een nieuw kalenderjaar de eindafrekening over het afgelopen jaar. Meestal is dat in februari. De voorschotnota is gebaseerd op het verwachte verbruik en op de tarieven voor het betreffende kalenderjaar. Het verwachte verbruik is gebaseerd op het gemiddelde van het verbruik van de afgelopen 3 jaar. Het daadwerkelijk verbruik kan daarvan afwijken. Het verschil wordt met de eindafrekening verrekend. Als je meer hebt verbruikt dan verwacht betaal je bij en als je minder hebt verbruikt krijg je geld terug. Als je stookgedrag verandert kan je het voorschotbedrag ook aanpassen. Je kunt dan een e-mail sturen aan thermobello@financi.nl, met het verzoek om een hoger of lager voorschotbedrag. Vermeld in de e-mail je naam en adres, en het gewenste voorschotbedrag. De boekhouder past het voorschotbedrag dan aan. Je moet ook bij de boekhouder zijn als je e-mailadres verandert. Omdat de voorschotnota’s en de eindafrekening per e-mail worden verstuurd is het belangrijk dat de verzendlijst up-to-date blijft.

 

Als je bankrekeningnummer wijzigt is er een nieuwe SEPA machtiging nodig die verbonden is aan dat nieuwe bankrekeningnummer. Het machtigingsformulier kan je hier downloaden. Vul het in, onderteken het en stuur het dan naar thermobello@financi.nl.

​

Als je vragen hebt over de incasso of factuuradministratie kan je Jan Steenis bellen op telefoonnummer 0345 534333. 

KLACHTENPROCEDURE

WARMTELEVERINGSOVEREENKOMST & TECHNISCHE AANSLUITVOORWAARDEN

De warmteleveringsoverenkomst is een contract tussen de afnemer en leverancier van warmte. Daarmee verplicht Energiebedrijf Thermo Bello zich tot de levering van warmte en klant tot het afnemen ervan. Aan de leveringsovereenkomst zijn ook algemene leveringsvoorwaarden gebonden. Die worden in de leveringsovereenkomst kort belicht en in de algemene leveringsvoorwaarden verder toegelicht.  

 

Voor een betrouwbare warmtelevering heeft Thermo bello ook technische aansluitvoorwaarden. Dat is vooral relevant voor ontwikkelaars van nieuwbouwkavels, zodat de verwarmingsinstallaties in de nieuwe woningen goed aangesloten kunnen worden op het warmtenet. Daarin is voor ontwikkelaars en installateurs van belang te weten dat Thermo Bello werkt met een buitentemperatuurafhankelijke stooklijn, met verspreid over de dag steeds een andere aanvoertemperatuur.  De technisch aansluitvoorwaarden kunnen ook van belang zijn bij verbouwingen van de woning of aanbouw aan de woning. 

De drie genoemde documenten zijn hier te downloaden:

AANMELDEN, AFMELDEN & OPZEGGEN

Aanmelden  

 

Als je een huis koopt of huurt in de wijk EVA-Lanxmeer met een aansluiting op het warmtenet van Thermo Bello, meld je dan aan bij Thermo Bello, door een e-mail te sturen naar gerwin@thermobello.nl. Vermeld in de e-mail je naam, adres en telefoonnummer.  Je krijgt dan een welkomsbericht terug met daarin twee documenten: de SEPA machtiging om de automatische incasso op te starten en een warmteleveringsovereenkomst.  Als je die beide documenten ingevuld en ondertekent terugstuurt, per e-mail of geprint in de brievenbus, dan ben je geregistreerd als klant en begint formeel de warmtelevering.  Bij de overdracht van een woning wordt de levering niet onderbroken. Wat telt om de overgang van een woning te markeren is de meterstand op de warmtemeter op de datum van overdracht. Vaak wordt de meterstand opgenomen met de kopende en de verkopende partij in het bijzijn van een makelaar. Dan ontstaat daar bij de eindafrekening van de vertrekkende klant en de onboarding van de nieuwe bewoners geen misverstand over.  Je bent als nieuwe bewoner voor de warmtevoorziening gebonden aan Thermo Bello, als warmteleverancier. Je hebt daarin geen keuze. Je bent dus verplicht een warmteleveringsovereenkomst met Thermo Bello aan te gaan.    

​

Afmelden

 

Als je het huis verkoopt of de huur opzegt, meld je dan bij Thermo Bello, door een e-mail te sturen naar gerwin@thermobello.nl. Vermeld in de e-mail je naam, adres en telefoonnummer, en de datum van overdracht.  Je krijgt dan een mailtje terug met de instructie om op de datum van overdracht de eindstand door te geven, zodat de eindafrekening kan worden opgemaakt en de automatische incasso kan worden gestopt.   Op of rond de datum van overdracht stuur je een mailtje met de eindstand, en met, als de nieuwe bewoners daarmee instemmen, de contactgegevens van de nieuwe bewoners.   Thermo Bello stuurt de eindstand naar de boekhouder en die maakt de eindafrekening op en verrekent de geïncasseerde voorschotten van het lopende jaar. Houd er daarbij rekening mee dat rond het einde van de maand de voorschotnota’s voor de komende maand al worden voorbereid. Dat betekent dus dat er in de nieuwe maand mogelijk nog een incasso wordt geïnd, die nog met de eindafrekening verrekend zal worden.   Thermo Bello neemt ook contact op met de nieuwe bewoners, als ze dat zelf al niet hebben gedaan, met een welkomsbericht.  Afmelden  Als je het huis verkoopt of de huur opzegt, meld je dan bij Thermo Bello, door een e-mail te sturen naar gerwin@thermobello.nl. Vermeld in de e-mail je naam, adres en telefoonnummer, en de datum van overdracht.  Je krijgt dan een mailtje terug met de instructie om op de datum van overdracht de eindstand door te geven, zodat de eindafrekening kan worden opgemaakt en de automatische incasso kan worden gestopt.   Op of rond de datum van overdracht stuur je een mailtje met de eindstand, en met, als de nieuwe bewoners daarmee instemmen, de contactgegevens van de nieuwe bewoners.   Thermo Bello stuurt de eindstand naar de boekhouder en die maakt de eindafrekening op en verrekent de geïncasseerde voorschotten van het lopende jaar. Houd er daarbij rekening mee dat rond het einde van de maand de voorschotnota’s voor de komende maand al worden voorbereid. Dat betekent dus dat er in de nieuwe maand mogelijk nog een incasso wordt geïnd, die nog met de eindafrekening verrekend zal worden.   Thermo Bello neemt ook contact op met de nieuwe bewoners, als ze dat zelf al niet hebben gedaan, met een welkomsbericht.  

​

Opzeggen

 

Als je geen gebruik meer wilt maken van de aansluiting op het warmtenet, en op een andere manier zelf duurzame warmte wilt gaan produceren, meld je dan bij Thermo Bello door een e-mail te sturen naar gerwin@thermobello.nl. Vermeld in de e-mail je naam, adres en telefoonnummer.  Je wordt dan benaderd via e-mail of telefoon om een afspraak te maken, om de motieven voor de opzegging van de warmtelevering te bespreken. Houd er rekening mee dat bij een opzegging de warmte-aansluiting fysiek verwijderd moet worden. Thermo Bello zal een afsluitbijdrage in rekening brengen om de kosten daarvan te dekken.  

WARMTEMETING WEBMON

De warmtemeter in de afleverset is op afstand uitleesbaar. Er zijn op drie plekken in de wijk, kleine radio-ontvangers geplaatst die de telegrammetjes die worden uitgezonden door de warmtemeters opvangen en doorgeven aan een centrale server.   Thermo Bello gebruikt die gegevens op maandbasis om de energiebalans te maken en natuurlijk jaarlijks om de eindafrekening voor het warmteverbruik op te stellen. Als klant van Thermo Bello kan je ook zelf de eigen verbruiksgegevens via de online omgeving volgen op de computer of door middel van een app op je telefoon. Om toegang te krijgen tot die online omgeving kan je app van Brunata downloaden en de inlogcodes opvragen bij Thermo Bello, door een e-mail te sturen aan franswestendorp34@gmail.com. Vermeld in de e-mail je naam en adres.  

bottom of page